Zdrowy Sen – pracownia diagnostyki i leczenia zaburzeń oddychania podczas snu, bezdechu sennego

Zarejestruj się:
788 263 946 | On-line
poniedziałek - piątek od 8:00 do 17:00

Czym jest bezdech senny

Śpij zdrowo, mimo bezdechu

Mięśnie kontrolujące górne drogi oddechowe rozluźniają się podczas snu. Nadmierne rozluźnienie powoduje zwężenie górnych dróg oddechowych – niektóre osoby zaczynają wtedy chrapać. Zbyt duże zwężenie może być przyczyną problemów z oddychaniem. Niekiedy drogi oddechowe zostają całkowicie zablokowane, co powoduje chwilowe zatrzymanie oddychania – obturacyjny bezdech podczas snu. Może on trwać dziesięć sekund lub dłużej i występować bardzo często – nawet kilkaset razy w ciągu nocy.

Abyś spał zdrowo, mimo bezdechu

Przeprowadzone niedawno badania wykazały związek między chrapaniem i bezdechem podczas snu a wieloma poważnymi schorzeniami. Nieleczone chrapanie i bezdech podczas snu mogą przyczyniać się do występowania wysokiego ciśnienia krwi, chorób serca, udarów, cukrzycy i depresji.

Czy wiesz, że:
  • Bezdech podczas snu występuje u ponad 50% osób cierpiących na cukrzycę typu 2.
  • Ponad 35% osób, u których występuje bezdech podczas snu, cierpi też na wysokie ciśnienie krwi, co z kolei zwiększa ryzyko choroby serca.
  • 83% osób, u których wysokie ciśnienie krwi utrzymuje się pomimo przyjmowania co najmniej trzech leków, cierpi też na bezdech podczas snu.
  • Na bezdech podczas snu cierpi ponad 70% osób, u których wystąpił udar.
  • Ryzyko spowodowania wypadku samochodowego jest siedem razy większe w przypadku osoby cierpiącej na bezdech podczas snu.
Terapia CPAP to złoty standard leczenia obturacyjnego bezdechu sennego (OBS):
  • przywraca drożność górnym drogom oddechowym poprzez ich pneumatyczne usztywnienie, podnosząc komfort życia pacjentów
  • minimalizuje ryzyko wystąpienia schorzeń związanych z nieleczonym OBS
  • minimalizuje ryzyko rozwoju chorób sercowo-naczyniowych i przedwczesnej śmierci. Wartości ciśnienia tętniczego krwi mierzone przez 24 godziny u chorych na OBS i nadciśnienie tętnicze obniżają się po zastosowaniu leczenia z użyciem aparatu CPAP
  • zmniejsza nocne niedokrwienie serca u chorych z chorobą niedokrwienną serca, a także poprawia funkcję skurczową lewej komory serca
  • normalizuje strukturę snu, niweluje senność dzienną, wpływa na poprawę koncentracji uwagi dzięki czemu minimalizuje ryzyko wypadków komunikacyjnych
  • powoduje rozrzedzenie krwi oraz zmniejszenie obrzęków obwodowych, dzięki czemu ustępuje dokuczliwa dla pacjentów konieczność oddawania moczu w nocy
  • w badaniach psychologicznych zaobserwowano poprawę pamięci, koncentracji uwagi i funkcji poznawczych, a także obniżenie poziomu napięcia psychicznego, lęku i depresji
  • długotrwałe leczenie bezdechu zmniejsza obrzęk górnych dróg oddechowych i usprawnia wentylację płuc
  • pomaga osobom z bezdechem sennym na nowo cieszyć się spokojnym snem
  • wspiera leczenie chorób współistniejących niwelując niektóre ich objawy i zmniejszając ryzyko wystąpienia powikłań
  • dla chorych ubezpieczonych aparaty CPAP są częściowo refundowane przez NFZ (90% kwoty 2100 zł tj. 1890 zł)
  • obniża koszty pomocy lekarskiej i opieki zdrowotnej w porównaniu do nieleczonych chorych ze zdiagnozowanym OBS.